Oppia Kaupunkiopista: liikkuminen
- 19.9.2019
Lähiöfest käynnisti keväällä 2019 Kaupunkioppi – City Learning -kokeilun, jossa kehitetään yhdessä koulujen ja yhteistyökumppaneiden kanssa, miten kaupungista voisi oppia kouluissa, ja mitä kaupunkien asiantuntijat voisivat oppia kouluilta.
Kaupunkioppi – CityLearning -kokeilu tehtiin vuonna 2019 kahdessa osassa: keväällä kouluissa pidettiin ilmiöpohjaiset Juniori Pormestari -työpajat, ja syksyllä järjestettiin eri kumppaneiden kanssa oppimiskokemuksia kaupunkitilassa. Tämä juttu on osa blogisarjaa, jossa kerrotaan kevään Juniori Pormestari -työpajoista.
Koulureitti paljastaa lähiliikenteen toimivuuden
Tuttu ja turvallinen koulumatka on koululaisille tärkeä osa arkea. Muutokset koulureitillä tai sen varrella vaativat ennakointia. Lähialueella liikkumisessa koululaiset hyötyvät hyvästä suunnittelusta.
Kaupunkisuunnittelun hyödyt tulevat koululaisille konkreettiseksi, kun vaikkapa koulua remontoidaan ja koulu muuttaa väistötilaan, kuten Riihimäen Peltosaaren koulun tapauksessa käy syksyllä 2019.
Juniori Pormestari -työpajassa Riihimäen kaupungin liikennesuunnittelun infopisteellä selvisi, että Peltosaaren koulun oppilaat olivat tutustuneet uuteen koulureittiinsä edeltävänä keväänä opettajansa kanssa. Uusista vaihtoehtoisista koulureiteistä oli tehty oppitunnilla suunnitelmia, joihin saattoi perehtyä koulun käytävälle kootussa näyttelyssä.
Riihimäen kaupungin liikennesuunnittelu kysyi, kokivatko koululaiset jonkun kohdan vaaralliseksi uuden koulureitin varrella. Moni koki erään parkkipaikan turvattoman tuntuiseksi alueeksi, ja oppilaat olivat sitä mieltä, että se paikka kannattaisi kiertää. Riihimäen kaupunkisuunnittelu pyysi oppilaita miettimään, voisiko turvattoman alueen tehdä jotenkin miellyttävämmäksi kulkea. Koululaiset ideoivat, että parkkipaikan kohdalle voitaisiin rakentaa puisto, jossa olisi lampi, patsaita ja leikkipaikka.
”Pitäisi katsoa, näkyykö vain mustaa asvalttia, vai onko värikästä. Jos puita on kaadettu, voisiko sinne sijoittaa jotain kivaa?” koululaiset ehdottivat.
Voisiko omaan kulkureittiin vaikuttaa?
Pyöräily on koululaisille suosittu liikkumismuoto, ja pyöräteiden tiheys ja toimivuus on heille jokapäiväinen kysymys. Kauniaisten Mäntymäen koulun oppilaat toivoivat alueelle lisää pyöräteitä, ja he pitivät niitä ykköstason asiana, mikäli heitä pyydettäisiin vaikuttamaan alueensa suunnitteluun. Tämä tuli esille digitaalista osallistumista tarjoavan Maptionnaire-yrityksen infopisteellä. Koululaiset kokeilivat mielipiteiden kertomista Maptionnairen tietokoneohjelman kautta, ja totesivat että digitaalinen vaikuttaminen on heille luonteva tapa toimia.
Turvallisuus on liikenteessä oleellista koululaisten mielestä, ja suojateiden merkitys kirkastui Riihimäen Peltosaaren koulun oppilaille uuden koulutien suunnittelussa. Silti turvallisuus yksin ei välttämättä tyydytä koululaisia kulkureittien varrella. ”Voisiko suojatiestä tehdä sateenkaaren värisen?” pohtivat Peltosaaren koulun oppilaat.
Tärkeää on myös se, miltä jokapäiväisen kulkureitin varrella näyttää. Koulureitin varrella olevan kirjaston luokse Peltosaaren koulun oppilaat kaavailivat puistoa, jossa olisi lampi tai puro, liukumäki sekä omenapuita, joista voisi käydä matkan varrella syömässä omenia.
Liikennejärjestelyiden sujuvuus on jokapäiväinen pulma
Pyöräilyn kätevyys ja hyödyllisyys on luontevaa koululaisille, mutta heitä mietitytti aikuisten autojen käyttö. ”Miten vanhemmat ihmiset saataisiin pyöräilemään enemmän?”, kysyttiin Riihimäen kaupungin suunnittelupisteellä, mutta helppoa ratkaisua asiaan ei löytynyt. Riihimäen Peltosaaren koulun oppilaiden päätöksissä satsaus liikennejärjestelyihin oli suosittua. ”Helppokulkuisia reittejä tarvitaan”, oppilaat perustelivat.
Kauniaisissa juna-aseman viihtyisyys mietitytti, ja eräs Mäntymäen koulun ryhmistä oli valmis satsaamaan varoja erityisesti asema-alueen korjaamiseen viihtyisämmäksi. Riihimäellä liikennesuunnittelussa pohdittiin, kuinka paljon koulumatka lyhenisi, mikäli junaradan alle rakennettaisiin alikulkutunneli. Koulumatkan nopeus onkin koululaisille tärkeä seikka, varsinkin kun talvella pyöräily pitää vaihtaa kävelyyn tai bussilla kulkemiseen.
Teksti: Maarit Piippo
Kuva: Ramon Maronier / Urban Practice
Kaupunkioppi – City Learning on Urban Practice Oy:n tuotantoa, ja se käynnistettiin osana Lähiöfest2019-ohjelmaa. Kiinnostunut kuulemaan lisää? Ota yhteyttä: kaupunkioppi(at)lahiofest.fi